De service van Philips

De service van Philips

Vorige week kreeg ik een telefoontje van een medewerker van Philips over een terugroepactie van de MASTER LEDbulb E27. De dame aan de andere kant van de lijn vertelde dat Philips een klacht gekregen heeft over de betreffende LED-lamp. Het zou namelijk kunnen zijn dat wanneer je de MASTER LEDbulb van Philips zou aanraken terwijl hij aanstaat je een schok kan krijgen.

250.000 LED-lampen retour

Zo een Toyota-achtige terugroepactie roept altijd respect op bij mij. De meest voor de hand liggende gedacht is Philips verwijten maken: Hoe hebben ze dat nou kunnen doen! Maar een gedachtesprong later waardeer ik het dat ze zo eerlijk zijn. Immers, hoeveel (Chinese) producenten zouden dit met al hun energie proberen te verzwijgen. De betreffende LED-lamp is één van de populairste uit het professionele assortiment van Philips. Het zou gaan om 250.000 verkochte LED-lampen die allemaal terug moeten. De kostenpost zal gigantisch zijn. Een half jaar eerder had Philips een soortgelijke terugroepactie op poten gezet, zij het van kleiner formaat. Hier ging het om de GU10 MASTER LEDspot. De fantastisch ogende LED-spot die de 50W halogeenspots vervangt bleek toch enkele kinderziektes te hebben.

Servicelevel

Het servicelevel van Philips spreekt me enorm aan. Lang niet de goedkoopste, maar als er iets is helpen ze als de beste. Dat geldt voor producten die (potentieel) gevaarlijk zijn en ze massaal terugroepen, maar ook in de projecten is het een prima partner. Ik heb meerdere projecten uitgevoerd met de jongens van Philips. Het opstellen van demo’s en Dialux-berekeningen maken behoort allemaal tot de mogelijkheden. 

Alles retour, geen probleem

Nog een voorbeeld van de kracht van de grote speler die Philips heet. Leds Refresh heeft een zorgcentrum voorzien van 50 LED-kaarslampen in de kroonluchters in het restaurant. Drie stuks waren vroegtijdig defect geraakt. Nu bleek dat deze LEDcandle niet meer verkrijgbaar was, omdat er inmiddels een nieuw model op de markt gebracht was. Oplossing: 50 nieuwe LEDcandles van het nieuwste model ontvangen. Dàt is service!

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Ik heb de gegevens bescherming informatie gelezen.